تأثیر مصرف زنجبیل بر کاهش قند خون ناشتا و هموگلوبین A1Cدر بیماران دیابتی

 20 ژنوایه  2014 - مصرف کپسول  حاوی 1 گرم پودر زنجیبل 3 بار در روز به مدت 8 هفته سبب کاهش مقدار قند خون ناشتا و هموگلوبین A1Cدر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 گردید. محققین دانشگاه شهید صدوقی در یزد با ثبت نام از 88 فرد مبتلا به دیابت بصورت  تصادفی در گروه آزمایش و کنترل به نتایج فوق دست یافتند.

نتایج این تحقیق نشان می دهد مقدار  قند خون ناشتا در افرادی که از کپسولهای  حاوی زنجبیل استفاده می کردند به میزان  10.5درصد کاهش یافت . این در حالی است که در افرادی که از دارونما  استفاده می کردند مقدار قندخون ناشتا تا 21درصد افزایش یافت.

بهبود مقدار قند خون ناشتا همچنین سبب کاهش مقدار HbA1cمی شود. علاوه بر این اندازه گیری مقاومت به انسولین و حساسیت به انسولین بطور چشمگیری در گروه آزمایش  (کپسول زنجیبل) بهبود یافته بود.

بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 احتمالاً به مصرف زنجبیل به دلیل نگهداری آسان و ارزانی آن علاقه مند خواهند شد، اما باید به این نکته اشاره کرد که این  کار آزمایی تنها به مدت  8 هفته انجام شده است و تأثیرات  دراز مدت مصرف آن هنوز بررسی نشده است. چنانچه تصمیم گرفته اید مصرف زنجبیل را به عنوان بخشی ازبرنامه ی روزانه ی خود قرار دهید حتماً با پزشک معالج خود مشورت  کنید.

منبع:www.diabetes.co.uk

مترجم: ماندانا فرخی نیا